«یکی کودکی دوختند از حریر» تحلیل شخصیت سام بر پایة نظریة آدلر و نمایش درمانی
نویسندگان
چکیده
هنردرمانی به منزلة روشی برای گشودن ناخودآگاه و بازسازی، بازآفرینی یا فرافکنی مسائل و مصائب درون بعد از دستاوردهای فروید، یونگ، آدلر و ... به صورتی مدون و مشخص درآمد. در شاهنامه سام به سبب داشتن فرزندی عیبناک دچار احساس حقارتی دیرسال می شود که تا زادن رستم به درازا می کشد. سام، بعد از دیدن عروسکی پارچه ای شبیه رستم نوزاد، دگرگون می شود. این کار به شکل مراسمی آیینی و باشکوه اجرا می شود که با تعاریف و کارکردهای نمایش درمانی همگونی دارد. این نوشتار ابتدا در نگاهی تاریخی به تأثیر و تأثر ذهن و روان و ادبیات و هنر می پردازد. سپس، به صورت خاص، نقش عروسک در باورها و مراسم آیینی مطرح می شود. آن گاه علت و چگونگی شکل گیری احساس حقارت در سام، بر پایة نظریه آدلر، می آید (آدلر بر آن است که منشأ همة رفتارهای انسان احساس حقارت است). سرانجام، رهایی زال از احساس حقارت، زادن رستم و روش درمانی زال (نمایش درمانی) در درمان سام، علت و تأثیر ساختن عروسک پارچه ای شبیه رستم و انطباق با روش نمایش درمانی طرح، بحث، و تحلیل شده است. اجرای نمایشی زادن رستم، بازسازی زادن زال است. بنابراین نمایش درمانی باعث می شود رؤیای فرزند خواهی سام، که با زادن زال عیبناک محقق نشده بود، تحقق یابد و او از احساس حقارت رها شود. از نظر تاریخ نمایش نیز این داستان آغاز نمایش درمانی در ایران به شمار می آید. در کنار نمایش درمانی زال، روایت درمانی فردوسی نیز هست؛ زیرا کل ماجرایی که فردوسی روایت می کند به نوعی باعث تزکیه و پالایش مخاطب شاهنامه می شود و اگرچه رستم محصول پیوند زال و رودابه برای درمان سام است، اما محصول واقعی این پیوند خود شاهنامه است.
منابع مشابه
«یکی کودکی دوختند از حریر» تحلیل شخصیت سام بر پایة نظریة آدلر و نمایشدرمانی
هنردرمانی بهمنزلة روشی برای گشودن ناخودآگاه و بازسازی، بازآفرینی یا فرافکنی مسائل و مصائب درون بعد از دستاوردهای فروید، یونگ، آدلر و ... به صورتی مدون و مشخص درآمد. در شاهنامه سام به سبب داشتن فرزندی عیبناک دچار احساس حقارتی دیرسال میشود که تا زادن رستم به درازا میکشد. سام، بعد از دیدن عروسکی پارچهای شبیه رستم نوزاد، دگرگون میشود. این کار به شکل مراسمی آیینی و باشکوه اجرا میشود که با تعار...
متن کامل«یکی کودکی دوختند از حریر» تحلیل شخصیت سام بر پایه نظریه آدلر و نمایش درمانی
هنردرمانی به منزله روشی برای گشودن ناخودآگاه و بازسازی، بازآفرینی یا فرافکنی مسائل و مصائب درون بعد از دستاوردهای فروید، یونگ، آدلر و ... به صورتی مدون و مشخص درآمد. در شاهنامه سام به سبب داشتن فرزندی عیبناک دچار احساس حقارتی دیرسال می شود که تا زادن رستم به درازا می کشد. سام، بعد از دیدن عروسکی پارچه ای شبیه رستم نوزاد، دگرگون می شود. این کار به شکل مراسمی آیینی و باشکوه اجرا می شود که با تعار...
متن کامل بررسی و تحلیل شخصیت ابن رومی بر اساس نظریة عقدة حقارت آدلر
ادبیات به دلیل ماهیت و حوزة گستردهاش، با سایر رشتههای علوم انسانی اشتراک و تناسب موضوعی دارد. از این رو، قابلیت انجام پژوهشهای بین رشتهای در آن امکان پذیر است. در این میان رابطة ادبیات و علم روانشناسی از اهمیت و عمق زیادی برخوردار است؛ بگونهای که نقد و تحلیل اثر ادبی از منظر روانشناسی برای شناخت شخصیت صاحب اثر، یکی از برجستهترین روشهای نقدی است. اشعار شاعران یکی از آثار ادبی است که بازت...
متن کامل بررسی و تحلیل شخصیت ابن رومی بر اساس نظریة عقدة حقارت آدلر
ادبیات به دلیل ماهیت و حوزة گستردهاش، با سایر رشتههای علوم انسانی اشتراک و تناسب موضوعی دارد. از این رو، قابلیت انجام پژوهشهای بین رشتهای در آن امکان پذیر است. در این میان رابطة ادبیات و علم روانشناسی از اهمیت و عمق زیادی برخوردار است؛ بگونهای که نقد و تحلیل اثر ادبی از منظر روانشناسی برای شناخت شخصیت صاحب اثر، یکی از برجستهترین روشهای نقدی است. اشعار شاعران یکی از آثار ادبی است که بازت...
متن کاملبررسی روانکاوانة شخصیت «عنتره» بر اساس نظریة آلفرد آدلر
در قرن بیستم نقد روانکاوانة آثار هنری رواج یافت. تحلیل متون و شخصیتهای اثر ادبی از منظر روانشناسی در میان رویکردهای گوناکون نقدی ویژگیهای خاصی دارد. از میان نظریههایِ شخصیت، نظریه روانشناسی فردی آلفرد آدلر اهمیت ویژهای دارد؛ چراکه وی برخلاف فروید عقیده داشت نوع رفتارهای انسانی را عوامل اجتماعی تعیین میکند نه غریزة جنسی. او عقیده داشت میل به پیشرفت و برتری، ذاتی انسان و فطری اوست. ازآنجا...
متن کاملتحلیل شخصیت دمنه با تکیه بر نظریة روانشناسی فردی آلفرد آدلر
شخصیت از عناصر اساسی داستان است. هر داستان با توصیف رفتار و گفتار شخصیتها شکل میگیرد. کتاب «کلیله و دمنه» از جمله آثاری است که شخصیتهای فراوانی در آن حضور دارند. اگر چه اغلب شخصیتها در داستانهای این اثر، انواع حیوانات هستند؛ اما در واقع هر کدام از شخصیّتها نماد یکی از تیپهای شخصیتی موجود در جامعه است و میتوان هر کدام از این شخصیتها را براساس انواع نظریات علمی شخصیت مورد بررسی قرار داد. ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
کهن نامه ادب پارسیناشر: پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
ISSN 2383-0603
دوره 3
شماره 2 2013
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023